Angličtina je pro menší hra, pro větší možnost komunikace s celým světem

Kateřina Růžičková své výukové centrum v Plzni Lochotíně otevřela v roce 2010 a slaví tak letos patnácté výročí. Začínali se zhruba stovkou dětí, přibývaly další pobočky v Plzni Doubravce a Rokycanech. Dnes je jejich centrum největší v republice, překonali už počet tisíce dětí v kurzech a některé děti z jejich kurzů nyní vyrostly v nové lektorky a lektory. Jaká byla cesta k tomuto úspěchu?

Proč jste se rozhodla založit jazykovou školu a čím vás zaujala metodika Helen Doron?

O založení jazykové školy jsem přemýšlela už při studiu angličtiny na pedagogické fakultě. Když jsem se pak setkala s metodikou Helen Doron, byl to ten finální impuls k založení vlastní jazykové školy. Oslovil mě jejich unikátní přístup k výuce dětí. Děti vnímám jako samostatné osobnosti s velkým potenciálem, který jsou schopny rozvíjet, když jim my dospělí umožníme. Právě to splňuje metodika Helen Doron. Respektuje individuální vývoj dítěte a jeho potřeby, není jen o učení angličtiny, ale o celkovém rozvoji dětí od nejútlejšího věku až po teenagery. 

Jakým překážkám jste musela čelit?

V začátcích bylo velmi obtížné vysvětlit veřejnosti, proč má smysl začínat s angličtinou už v kojeneckém věku. Brzy se našlo několik nadšených maminek, s kterými jsem zahájila své první kurzy Baby’s Best Start. Společně jsme si užívaly první dětská slůvka v angličtině i bezprostřednost a radost dětí z nových dovedností. Maminky ocenily možnost navázat nová přátelství i vytržení z každodenní rutiny. 

Jak vybíráte své lektory?

Nezbytnou podmínkou je výborná znalost angličtiny. Velmi důležitá je i osobnost lektora/ky, jeho/ její vztah k dětem a schopnost je zaujmout. S tím souvisí i kreativita a pozitivní energie. Přidanou hodnotou je pak i to, jestli mají dětem co předat a jsou pro ně vzorem. Vybavuji si například telefonát maminky patnáctiletého Adama, která byla nadšená z toho, že lektor David ukázal jejímu synovi, že studovat medicínu, profesionálně se věnovat sportu a k tomu i umět dobře anglicky, je možné a pro Adama to byla v jeho věku velká inspirace.

Vzpomenete si na některé “rekordy“, kolik let u vás děti kurzy navštěvovaly?

Průměrná doba docházky do kurzů je 7-8 let, ale máme i studenty, kteří jsou s námi od roku 2010 až doposud. Jsme velice hrdí na to, že několik našich dlouhodobých studentů posílilo náš lektorský tým a nyní už například připravují oni sami děti v kurzech na cambridgeské zkoušky. Také nás moc těší, že mezi našimi studenty jsou i celé rodiny. Ve skupinkách se často děti a rodiče sblíží a někdy vznikají i přátelství na celý život.

Máte zpětnou vazbu od dětí třeba po nástupu na střední, do práce, na vysokou, že jim kurzy pomohly? Víte o sobě i v pozdějších letech?

Jak jsem již zmínila výše, krásným příkladem jsou naši studenti, kteří se k nám po absolvování našich kurzů přidali jako lektoři. Další z našich studentů u nás například složili jazykovou zkoušku a během studia na střední škole tak mohli odjet na roční studijní pobyt v USA.

Co obvykle říkáte rodičům, kteří se rozhodují, jestli přihlásit dítě na naše kurzy?

Hlavním pozitivem je úžasná metodika. Děti nás neustále překvapují svými pokroky v angličtině – od těch nejmenších, kteří se rozmlouvají současně česky i anglicky a ve dvou letech říkají své první jednoduché anglické věty, až po nejstarší, kteří si dělají mezinárodní jazykové zkoušky a často dosahují maturitní úrovně již ve věku 12-13 let. To nejdůležitější je, že angličtina se stala pro naše studenty součástí života – pro ty menší hra, pro ty starší způsob komunikace s vrstevníky z celého světa.

Váš nejhezčí, nejemotivnější zážitek za dobu existence?

Těžko za tak dlouhou dobu vyzdvihnout jeden zážitek. Spíš jsou to různé pestré střípky drobných i větších radostí, které dohromady dávají naší práci smysl. Příkladem takových hezkých okamžiků je, když děti po hodině nechtějí odcházet domů a nejradši by ještě zůstaly. U nejmladších dětí je úžasné sledovat jejich bezprostřední reakce na podněty v angličtině a u starších zase to, že se nestydí mluvit, a naopak si komunikaci v angličtině užívají. To je pro nás spolu s úspěchy našich studentů u mezinárodních jazykových zkoušek největší motivací a odměnou.