Zeptali jsme se rodičů dětí z našich kurzů
Naše metoda je založená na znalosti dětské psychiky a respektu k přirozeným zájmům dítěte. Rodiče na ukázkových hodinách vidí, že si děti hrají a baví se v přátelské atmosféře a hezkém prostředí. Kdy a jak ale poznají výsledky výuky? Přeci jen jsou to právě rodiče a prarodiče, kteří je každý týden doprovází na kurzy, denně pouští dětem poslechové materiály a v neposlední řadě také kurzy platí – někteří z nich od raného dětství do dospělosti, jiní i pro početné skupiny sourozenců. Pár z nich jsme se proto zeptali na výsledky naší práce.
Do kurzů Helen Doron English chodí všechny naše děti. Protože jsme viděli u starších velký přínos už od malička, s nejmladšími jsme začali už od věku osmi měsíců. Pro děti se angličtina stane přirozeným jazykem, má smysl je s ní seznámit co nejdříve – znalosti se v nich ukládají a dovedou si je pak snadněji vybavit.
Naše starší děti jsou v alternativním Montessori vzdělávání a angličtina je u nich na takové úrovni, že na tento předmět chodí s vyššími ročníky. Nemusí se do hodin ani nijak připravovat, je pro ně naprosto samozřejmé, že rozumí a zvládají. Pro nejstaršího syna, kterému je 15 let, je nyní navíc motivací pro pokračování v kurzech získávání certifikátů. Sám říká, že bez kurzů Helen Doron English by je jen se znalostmi ze školy nezískal. V pubertě se samozřejmě mění jeho zájmy, ale u angličtiny zůstává. Rád čte v angličtině a na kurzech se mu líbilo, že se mohli zapojit do anglického vysílání anebo se virtuálně setkali s kamarády z jiných zemí. S úspěchem se účastnil také olympiád v angličtině, jeho silnou stránkou je komunikace v jazyce a myslím, že je to právě díky metodě Helen Doron.
Mladší děti si doma rády pouští příběhy a písničky, třeba u jídla nebo při hraní anebo místo pohádky. V kurzech je baví hry jako bingo anebo práce s pomůckami – díky tomu, že dostanou do ruky nějaké tematické předměty a materiály, se lépe soustředí a slovíčka si zapamatují. Vyhovuje jim také velké propojení aktivit s pohybem. Zkrátka angličtina pro ně není drill ani stres a dřina, díky prvkům her jim jde „sama“. Jsem také pedagožka, se zaměřením pro základní školy. A tuto metodu výuky všem známým doporučuji. U pěti dětí je to nemalá investice, ale vidím v tom jasný přínos.
(Paní Míša, na angličtinu chodí 5 jejich dětí ve věku od 4 do 15 let)
Dcera chodí na angličtinu už třetím rokem. Její pokroky vidíme každý den – sama si skládá jednoduché věty, v angličtině si začíná být jistá. Umí přeložit věty z kreslených pohádek, reaguje na anglické fráze například při hraní her a aplikací. Pokroky jsme viděli už od začátku – od prvních kurzů sama používala názvy barev v angličtině, počítání uměla dříve anglicky než česky. Poslechové materiály patří k její odpolední zábavě a pouští si také starší příběhy, připomíná si postavičky z dřívějších kurzů a hraje si s aktivity book (knížka ke kurzu). Tak si opakuje slovíčka, například části těla, zvířátka a podobně. Na hodinách si nejvíc užívá pohybové aktivity s písničkami a doplňovací úkoly. Oblíbenou činností je hledání kartiček s ukrytými úkoly.
(Paní Lucie, dcera Klárka, 7 let)
Dcera doma zkouší mluvit anglicky, zajímá ji, jak se co řekne. Často si pouštíme epizody z kurzu, ráda se k příběhům vrací. Na lekce se vždycky těší, nejvíc na paní učitelku. Baví ji, že s nimi dělá pohybové aktivity, protože Jituška ráda skáče a tancuje. Líbí se jí pomůcky na doplňování, pexeso nebo bingo. Tanečky z kurzů nám dcera také ráda ukazuje doma.
(Paní Alena s dcerou Jituškou, 5 let, 3 roky v našich kurzech)
Dcera do angličtiny chodí moc ráda hlavně díky lektorce Gábině. Ona i předchozí lektoři jsou velice milí, pozitivní, profesionální a vše zvládají s lehkostí, trpělivostí a nadhledem. Dokážou děti podpořit a motivovat.
Janička se za tři roky naučila angličtinu tak, že rozumí, když si pouští písničky nebo pohádky v angličtině. Nejvíce se to projevilo na základní škole, kde měli rodilou mluvčí a dcera neměla problém reagovat na její podněty a odpovídat jí.
Během distanční výuky jí angličtina a princip Helen Doron přivedly k dalším jazykům (španělštině a ruštině), kdy si byla schopná písničky, které zná v angličtině, přeložit z dalších jazyků a dokázala si propojit slovíčka.
Poslechu na pozadí jsme aplikovali hlavně první dva roky, pouštěla si písničky při hrách. V současné době je poslech součást jejího volného času, kdy si pouští to, co jí baví nebo se jí líbí melodicky. Také ráda používá aplikace Kangi Club, Helen Doron Stream, Fun with Flupe. V Kangi Clubu si ráda pouští odblokované lekce z pokročilejších kurzů a moc se jí líbí i hry. Velice se těší na sezónní aktualizace – Vánoce, Velikonoce atd.
Ve výuce se jí od začátku líbí plyšáci, například z postavičky Flupa byla nadšená. Baví ji názorné pomůcky, jako je plácačka a chapadélko na obrázky. A samozřejmě moc důležitý je pro ni tanec a zpěv, z toho je nadšená – baví ji střídání klidných a pohybových částí v lekci.
Velice pozitivně hodnotím to, že kromě toho, že rozumí, se nebojí mluvit. Když se jí lektorka na něco zeptá, snaží se odpovědět, i když nezná správný výraz, použije opis. Nepřemýšlí nad tím a intuitivně odpovídá.
Celkově jsou lekce koncipovány tak, že rozvíjí samostatnost, spontánnost, posilují sebedůvěru dítěte. Všechny probíhají v příjemné, rodinné a pozitivní atmosféře.
(Paní Jana, dcera Janička 7,5 roku, 3 roky v našich kurzech)